Scenariusz zajęć z edukacji zdrowotnej
z zastosowaniem TIK
Temat zajęć: „O zdrowie dbamy różnymi sposobami”
Grupa wiekowa: 5 lat
Cele ogólne:
- promowanie aktywnego stylu życia;
- kształtowanie nawyków zdrowego odżywiania;
- wdrażanie zasad świadomości i odpowiedzialności za własne zdrowie;
- kształtowanie umiejętności społecznych – zgodne funkcjonowanie w zabawie i sytuacjach zadaniowych.
Cele szczegółowe:
Dziecko:
- wie, na czym polega zdrowe odżywianie i zdrowy styl życia;
- potrafi wymienić produkty spożywcze szkodzące zdrowiu;
- dostrzega konieczność spożywania warzyw i owoców dla zachowania zdrowia;
- zna i stosuje podstawowe zasady higieny osobistej;
- rozumie rolę aktywności fizycznej w życiu każdego człowieka.
Metody:
Czynne – samodzielne doświadczenia, zadania i ćwiczenia stawiane do wykonania;
Słowne – burza mózgów, słuchanie wiersza, swobodne wypowiedzi dzieci, rozmowy, objaśnienia, instrukcje;
Oglądowe – pokaz, obserwacja, film edukacyjny.
Formy pracy: indywidualna, grupowa, zbiorowa.
Środki dydaktyczne: laptop, projektor, magnetofon, głośnik wielofunkcyjny, wiersz „Witaminowe abecadło”, plansza przedstawiająca piramidę zdrowego odżywiania, sztaluga, szablony produktów spożywczych należących do piramidy żywienia, produkty spożywcze zdrowe i niezdrowe, kosze, piosenka dla dzieci ,,Skaczemy, biegniemy””, film edukacyjny ,,Ala i piramida zdrowego żywienia”, instrukcja nauki tańca przedstawiona w filmie „Gummi Miś”.
Przebieg zajęć:
- Powitanie dzieci piosenką:„Wszyscy są, witam was…”
- Zaproszenie dzieci do gimnastyki przy piosence: „Skaczemy, biegniemy”.
- Burza mózgów na temat: „Co należy robić by być zdrowym?”
- Zapoznanie dzieci z maskotką o imieniu ADEK.
- Praca z wierszem: „Witaminowe abecadło”(Stanisław Kraszewski).
Oczy, gardło, włosy, kości,
zdrowsze są, gdy A w nich gości.
A w marchewce, pomidorze,
w maśle, mleku też być może.
B – bądź bystry, zwinny, żwawy,
do nauki i zabawy!
W drożdżach, ziarnach i orzeszkach,
w serach, jajkach B też mieszka.
Naturalne witaminy
lubią chłopcy i dziewczyny.
Bo najlepsze witaminy
to owoce i jarzyny.
C – to coś na przeziębienie
i na lepsze ran gojenie.
C: porzeczka i cytryna,
świeży owoc i jarzyna!
Zęby, kości lepiej rosną,
kiedy D dostaną wiosną.
Zjesz ją z rybą, jajkiem, mlekiem.
Na krzywicę D jest lekiem.
Mleko, mięso, jajka, sery,
w słońcu marsze i spacery.
- Nauczyciel zadaje pytania w celu omówienia wiersza:
- Co w swym składzie zawierają zdrowe produkty?
- Jakie witaminy były wymienione w wierszu?
- Czy znacie jeszcze inne witaminy?
- Film edukacyjny „Ala i piramida zdrowego żywienia”.
- Co to jest zdrowy styl życia?
- Co to jest zdrowe odżywianie?
- Które produkty należy spożywać najczęściej?
- Których produktów należy unikać?
- Dlaczego tak ważne jest jedzenie warzyw i owoców?
- O czym należy pamiętać przed jedzeniem?
- W jakiej formie możemy spożywać warzywa i owoce?
- Piramida zdrowego żywienia i aktywności fizycznej.
- Demonstracja schematu.
- „Nasza piramida zdrowego żywienia i aktywności fizycznej” – zabawa dydaktyczna. Każde dziecko wybiera jeden produkt (produkty oznaczone dodatkowo kolorami), następnie dzieci szukają się wzajemnie tworząc grupy żywieniowe. Grupy dzieci, ustawiają się w szeregach w odpowiedniej kolejności, tworząc piramidę zdrowego żywienia i aktywności fizycznej.
- Zabawa dydaktyczna „Zdrowe – niezdrowe”.
Dzieci wkładają do odpowiednio oznaczonych koszy (światło czerwone, światło białe) produkty zdrowe i niezdrowe.
- Prezentacja zdrowych zamienników niezdrowych produktów.
- „Aktywność ruchowa w życiu dzieci” – swobodne wypowiedzi dzieci.
- Jakie znacie rodzaje aktywności ruchowej?
- „Taniec Gummi Miś” – zabawa taneczna. (wyświetlony układ taneczny)
- Podsumowanie zajęć.
- Ewaluacja zajęć. (Kwaśna cytrynka lub słodka malinka)
- Podziękowanie za wspólną zabawę.
- Zaproszenie dzieci do degustacji zdrowych, prezentowanych wcześniej przekąsek, które mogą śmiało spożywać jako drugie śniadanie lub podwieczorek.